FOLPRECHTOVÁ, Jana, PaedDr. CSc.
* 1963
Kontakty / Contact details
Odborné činnosti / Professional activities
Zaměření obecně vědní / General field of study | Linguistics - Russian |
Zaměření geografické / Geographical field of study | Russian studies - Linguistics |
Specializace v rámci slavistiky / Specialization within the Slavonic Studies | - didaktika ruského jazyka - zájem o alternativní metody výuky |
Členství v odborných organizacích, radách atd. / Membership in professional bodies | - Kruh moderních filologů - členka - Česká asociace rusistů - členka - celostátní seminář k teoretickým základům didaktiky cizích jazyků (pořádá PedF UK) - garant |
Publikační činnost / Publications | - Lexikální chyby v ruských výpovědích Čechů z hlediska dorozumění Čecha s Rusem. Ruský jazyk, 1984-85, č. 4, s. 183-186. - K některým otázkám rozvoje dovednosti logického odhadu při vyučování ruštině na ZŠ. Ruský jazyk, 1985-86, č. 7, s. 330-332. - K vyučování ruštině na ZŠ z pohledu začínajícího učitele. Ruský jazyk, 1987-88, č. 1, s. 26-29. - Cvičení k osvojování slovní zásoby v sovětských metodických statích. Ruský jazyk, 1989-90, č. 7, s. 310-314. - K výběru doplňkových materiálů pro výuku ruštiny. Cizí jazyky, 1991-92, č. 5, s. 180-183. - K rozvoji dovednosti logického odhadu při vyučování němčině. Cizí jazyky, 1994-95, č. 1-2, s. 35-37. - Názory žáků na konverzační témata a na výběr textů. Cizí jazyky, 1996-97, č. 7-8, s. 133-134. - O receptivním a produktivním osvojování cizojazyčné slovní zásoby I. Cizí jazyky, 1998-99, č. 3-4, s. 41-42. - O receptivním a produktivním osvojování cizojazyčné slovní zásoby II. Cizí jazyky, 1998-99, č. 5-6, s. 77-79. - Vyučování ruštině na fakultní škole PedF UK v Praze (spoluautor). Cizí jazyky, 2000-2001, č. 2, s. 55-56. - Jak pracovat s příručkou ruské gramatiky. Cizí jazyky, 2000-2001, č. 4, s. 128-129. - Методологические вопросы определения сформированности умения письменной речи на русском языке как иностранном. В сб.: Дружба 1986-1990. Актуальные проблемы русистики. Областной педагогический институт имени Н. К. Крупской, Москва 1988, с. 139-146. - Проблема теоретических знаний студентов-русистов по вопросам обучения лексике русского языка в чешской школе. In: Sborník tezí z konference na téma „Problémy přípravy a dalšího vzdělávání učitelů ruského jazyka v ČSR“. ÚÚ VPP, Praha 1989, s. 30-31. - Принцип учёта и прогнозирования трудностей при обучении лексике русского языка как иностранного. VII конгресс МАПРЯЛ, доклады и сообщения чехословацкой делегации, Москва 1990, с. 355-358 (spoluautor). - Возможности обогащения словарного запаса будущих преподавателей русского языка в процессе самостоятельной работы над текстом. В сб.: Современные подходы к формированию профессиональных качеств учителя-русиста зарубежной школы. Тезисы докладов и сообщений III международной конференции МАПРЯЛ, Волгоград 1991, с. 89-91. - К пропедевтической функции изучения первого иностранного языка. В сб.: Русский язык и литература в современном диалоге культур. VIII международный конгресс МАПРЯЛ. Тезисы докладов. Регенсбург 1994, с. 120. - K rozvoji dovednosti adaptace textu. In: Zborník 3 z vedeckej konferencie Technológie vzdelávania tretieho tisícročia. Nitra, Vysoká škola pedagogická 1995, s. 195-198. - K utváření hodnotové orientace žáků při vyučování cizím jazykům. In: K problematice vyučování ruskému jazyku. Plzeň, Pedagogická fakulta ZU, 1997, s. 36-38. - K rozvoji dovednosti písemného projevu v přípravě učitelů cizích jazyků. In. Zborník 1 z vedeckej konferencie Vzdelávanie v meniacom sa svete. Nitra, Slovdidac 1997, s. 250-253. - Что? Где? Когда? Интересная разновидность коммуникативной игры. In: Rossica olomucensia XXXIV. Olomouc, vydavatelství Univerzity Palackého 1997, s. 43-48. - Рецептивное усвоение иноязычной лексики и логическая догадка. In: Rossica olomucensia XXXVI. Olomouc, vydavatelství Univerzity Palackého 1998, s. 37-41. - K aktuálním otázkám přípravy učitelů cizích jazyků. In: Mezinárodní vědecká konference Učitel a jeho univerzitní vzdělávání na přelomu tisíciletí. Abstrakta. Praha, pedagogická fakulta UK 1998, s. 83-84. - Урок иностранного языка как пространство личного опыта, переживания и познания. In: Русский язык, литература и культура на рубеже веков. IX конгресс МАПРЯЛ, Братислава, 1999, с. 81-85. - K uplatnění emocionálního faktoru v učebním souboru Raduga 1 – 3. In: Problematika výběru učiva pro vyučování ruštině v české škole, otázky jeho prezentace a nácviku v učebnicích (učebních pomůckách) a při vlastním vyučovacím procesu. Sborník katedry slavistiky. Univerzita Hradec Králové 2002, s. 95 – 103. - Inspirace Rogersovy humanistické psychologie pro vyučování cizím jazykům. In: Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizích jazyků. Praha, Univerzita Karlova 2002, s. 74 – 80. - Изучение русской морфологии в подготовке преподавателей русского языка. In: Rossica olomucensia XL. Ročenka katedry slavistiky na Filozofické fakultě Univerzity Palackého. Olomouc 2002, s. 443 – 447. - Применение пособия «Образцы русской прозы» в профессиональной подготовке будущих преподавателей русского языка как иностранного. В сб.: Слово и образ в художественной литеретуре. Совместный сборник научных статей. Москва, изд-во МГОУ 2003, с. 81.91. - Posuzování lexikálních obtíží při výběru textů pro výuku ruštiny. In: Filologické studie 2001. Sborník Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Praha, Univerzita Karlova 2003, s. 37 - 43. - X. mezinárodní rusistický den v Bratislavě. Cizí jazyky, 2004-2005, roč. 48, č. 1, s. 24. - FOLPRECHTOVÁ, J.; VÝCHOPŇOVÁ, J. Jazykové a komunikativní hry. Raduga 2. Plzeň : Fraus, 2004. - Celostní učení při vyučování cizím jazykům jako součást inovací v přípravě učitelů cizích jazyků. In Vzdělávání učitelů cizích jazyků na počátku 21. století: Sborník příspěvků ze IV. středoevropské regionální konference Mezinárodní federace učitelů živých jazyků. Praha : Univerzita Karlova, 2004, s. 89-91. |
Poznámky / Notes |